© כל הזכויות שמורות לחברת Spacer

סגנונות למידה

ישנם אין סוף סגנונות למידה. בחרנו את 20 הסגנונות המוגדרים, הבולטים והמובילים מביניהם

למידה זו מאפשרת לתלמיד המחשה של החומר הנלמד ופועלת על כמה חושים בבת אחת, אשר מעצימים את חוויית הלמידה. כמו כן, העבודה על ההמחשה וההצגה מאפשרת עיבוד נוסף של חומר הלימוד.

למידה דרך הצגות

מאפשרת לנו לצלול לעומקו של נושא ולרבדיו השונים דרך תהליך חקר, בו הפרקטיקות המרכזיות הן: ניסוי וטעייה, שאילת שאלות, איסוף נתונים ובניית טיעונים המבוססים על ראיות. מפתח שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה.*

למידת חקר

למידה זו מאפשרת לתלמידים לשמוע רעיון מתחילתו ועד סופו, אשר, בדרך כלל, מובא על ידי איש או אישה בעלי ידע רב בתחום. ההרצאה מאפשרת למספר רב של תלמידים להיחשף לאותו נושא יחד.

למידה דרך הרצאות

הרצאות

חקר

הצגות

צורת למידה אשר מוסיפה הנאה לתהליך הלמידה. בסגנון זה הלמידה נעשית בדרך עקיפה, בתוך מסגרת מוגנת של כללים ובמציאות מדומה, המאפשרת לאלה הלוקחים בה חלק להסתכן, להעז ולאתגר את עצמם מבלי להסתכן, ומספקת מרחב לתרגול ואימון מתוך מכוונות למשחק.*

למידה דרך משחק

משחק

למידת נושאים ומיומנויות באמצעות תוצר סופי המניע תהליך למידה ובעל משמעות בעולם האמיתי.*

למידה מבוססת פרויקטים

פרויקטים

למידה הנותנת לתלמידים את המקום והזמן להתפתח בקצב שלהם, ללא תלות בשאר חבריהם לכיתה. בצורת למידה זו, המורה והתלמידה זוכות לחזק את הקשר האישי ביניהן לצד הבניית הלמידה בצורה אינידיבידואלית בהתאם לצרכי ויכולות התלמידה.

למידה אחת על אחת

1:1

לימוד עצמי של זוג לומדים או קבוצה קטנה. מרחב הלמידה משתנה. קצב לימוד ותוכני לימוד אינדיבידואליים לקבוצה אך בתוך הקבוצה ישנם יחסי גומלין ואחריות על הלמידה אחד של השנייה. אין חלוקת תפקידים בין לומד ומלמד.*

למידה בקבוצות

קבוצות

מאפשרת לנו להרחיק וללמוד ממומחים המגיעים מארצות שונות, מתפישות שונות ומתמודדים בדרכים שונות עם אתגרים זהים לשלנו או אחרים משלנו. כך, אנחנו יכולים להיחשף למגוון רחב יותר של אנשים, דעות, חוויות ולהעמיק את הידע שלנו מעבר לקרוב והמוכר

למידה ממומחים בעולם

מומחים

בקבוצת למידה שיתופית, התלמידים עוסקים במשימות חברתיות ולימודיות הקשורות לתהליך של למידה, של רכישה ושל הבניית ידע חדש. בתהליך זה ישנו תוצר משותף של הלמידה והוא ידע חדש.*

למידה שיתופית

שיתופיות

למידה המתרחשת בסביבה שמחוץ לכיתה/לגן, עוסקת בסביבות מסוגים שונים ומזמנת מגוון של אינטראקציות, שונות מאלה המוצעות בלמידה הכיתתית ומשלימות אותה, תוך התנסות בלמידה פעילה, מוחשית ורב- חושית, עם תופעות ואנשים בהקשרם הטבעי.*

למידת חוץ

חוץ

למידה שיכולה להתרחש בצורות שונות של אומנות ולכולן מכנה משותף: יצירה אמנותית אשר מאפשרת לתלמידים להביע את עצמם בדרך ייחודית להם. כמו כן, למידה זו מאפשרת לתלמידים נקודת מבט אחרת על נושא הלמידה.

למידה דרך אומנויות

אומנויות

סגנון למידה בו לומדים נושא מסויים בכמה דיסציפלינות (תחומי דעת שונים). סגנון זה מאפשר לתלמידים הבנה מעמיקה יותר, דרך נקודות מבט שונות, עיבוד רב יותר של החומר הנלמד ויצירת ידע משמעותי באותו נושא.

למידה אינטרדיסציפלינרית

אינטרדיסציפלינה

שעת סיפור מאפשרת לנו ללמוד נושאים מגוונים דרך סיפורים. עולם הדמיון הוא המחזיק העיקרי של מתודת למידה זו והוא מאפשר לתלמידים להיסחף למחוזות רחוקים. כמו כן, בזכות מבנה הסיפור, בדרך למידה זו יכולים התלמידים ליצור חיבור רגשי ופנימי יותר לנושא הנלמד.

שעת סיפור

סיפור

למידה באמצעות טכנולוגיות חדשניות המהוות תשתית ליצירת הזדמנויות למידה מאתגרות. שימוש במידע מקוון רב- ערוצי, בכלים טכנולוגיים מתקדמים ובאסטרטגיות הוראה-למידה עתירות טכנולוגיה.*

למידה מתוקשבת

תקשוב

למידה המשלבת תלמידים ממגוון של גילאים אשר לומדים ביחד. סגנון למידה זה מייצר כיתה בה כל ילד נמצא במקום התפתחותי שונה, מנטרל מקום להשוואה ותחרותיות, ומאפשר לילדים להתנסות במצבים חברתיים מעצימים.

למידה רב-גילאית

רב-גילי

הנבחרת היא קבוצה (של מורים, של מנהלים, של תלמידים…) בעלת מטרה משותפת. למען השגת מטרה זו, כמו במשחק כדורגל, מקבל כל אחד תפקיד המתאים לכישוריו, מנצל את חוזקותיו, ונותן ביטוי ליצירתו. ראיית והעצמת היחיד היא תנאי הכרחי להצלחת הנבחרת, והיחיד מצדו, מחויב לרוח הקבוצה ולהגשמת מטרותיה.

שיטת הנבחרת

"הנבחרת"

למידה בהובלה עצמית של התלמיד. מרכז הכובד על החזקת תהליכי הלמידה מונח על כתפי הלומד. תפקידו של המורה בסוג למידה זה משתנה ממחזיק הידע לתומך למידה. בסוג למידה זה, כל תלמיד מכתיב את קצב הלמידה שלו.

למידה עצמאית

עצמאות

למידה המתרכזת ברכישת מיומנויות אוריינות אקדמית ברמה גבוהה. סגנון זה שם דגש על הבנת הנקרא, יכולת ניתוח וירידה לעומק הפרטים הכתובים. למידה מטקסט מחדדת תהליכי עיבוד ומשפרת יכולות קוגניטיביות.

למידה מטקסט

טקסט

למידת נושאים ומיומנויות באמצעות תוצר סופי המניע תהליך למידה ובעל משמעות בעולם האמיתי.*

S.O.L.E.

SOLE

למידה מדיון מאפשרת ללומדים להיות אקטיביים ולהשמיע את דעתם בכל שלב בתהליך הלמידה. בסגנון למידה זה אין היררכיה של ידע, דעתם של כולם שווה, ולרוב היא מתבצעת בישיבה במעגל.

למידה מדיון

דיון

* מבוסס על סגנונות הלמידה שהוצגו ב"נתיבים להוראה משמעותית- מניפת מודלים יישומיים להוראה משמעותית" של המנהל הפדגוגי, משרד החינוך